Våra fartyg

Våra fartyg


Föreningen Barkens Ångbåtar äger två ångfartyg: Å/F Runn och Å/F Kuriren. A/F Runn är besiktigad för persontrafik efter en omfattande renovering sen 2009. Å/B Kuriren är idag färdigrenoverad och återställd i så nära orginalskick som möjligt.

Nedan kan du läsa om båtarnas historia.


Under vintern 2014/2015 har ångpannan i Å/F Runn renoverats. Här kan du läsa mer (pdf 4,06 MB).



Å/F Runn - historik om båten

av Jarl Hedbom, Smedjebacken

 

Förste ägare till Runn var Runns Ångbåtstrafik AB i Vika. Året var 1908. Bolaget var även ägare till Vika Ångsåg mellan åren 1908-1932.

 

1932 blev båten såld till det nybildade bolaget Runns nya ångbåtstrafik. Ägare var Anders Andersson även kallad Svedgårds-Anders, efter gårdsnamnet Svedgården.

 

Efter Anders Anderssons död drevs företaget vidare men nu av sönerna Bror, som var skeppare, och Georg, som skötte maskin och eldning. Sven Mattson var en annan skeppare som under måna år tjänstgjorde på Runn.

 

Efter Svedgårds-Anders öertagande användes Runn ebart för persontrafik: som kyrkfolk, nykterhetssamfund, idrottsföreningar med mera som abbonerade båten. Det gick bland annat lustturer och månskensturer, alltid lika glatt och trevligt, med dragspelsmusik som hördes långväga över vattnet.

 

Under många år, då Folkparken i Falun existerade, var det personbefodran från kajen vid bryggan vid Kvarnberget där parken låg. I sammanhanget kan nämnas att Å/F Runn var inte den enda ångbåten på sjön Tisken. Där fanns också Göta och Marieberg. Falubåtarna Göta och Marieberg låg vid kaj i Faluån, mellan järnvägsbron och bron vid Gruvgatan.

Oden som också gick mellan Tiskenkajen och Parkenbryggan, hade sin hemmahamn uppströms Dalälven vid Islingbylandet.

 

I mitten av maj 1965 togs Runn ur trafik och belv privatägd lustbåt. Ägare blev ingenjör Gunnar Holme från Djursholm. Påföljande vinter genomfördes en ombyggnad för att bättre passa som lustbåt. Styrhytten utvigdades bland annat, men ångdriften och sitt namn har Runns sista passagerarbåt fått behålla. Runn gick i Stockholms skärgård fram till nästa ägarbyte.

 

1979 köptes Runn av Peter Suwe, också han från Djursholm. Han ägde båten en kortare tid. Runns skrov var nu i mycket dåligt skick, efetrsom undehållet eftersatts. Runn gick till botten ute vid Kummelsnäs varv 1980 på 18 meters djup.

 

1980 medan båten fortfarande låg på botten fick den en ny ägare i Sockerbagaren Östen Brolin. Brolin engagerade en auktoriserad bärgare som lyfte upp båten efter två veckor till ytan igen. Man fann också orsaken till att båten sjönk. Enligt LL Stockholms Skeppssmide hade man lagt utbrända roster under ångmaskinen, då roster är av en så kallad äldre metall bildas galvaniska strömmar som fräter hål i plåten eftersom det inte är en legerad plåt.

 

2002 köpte vännföreningen Å/F Runn i Smedjebacken båten. I Smedjebacken har man fram till 2009 restaurerat båten för att ta den i trafik på Barkensjöarna och delar av Strömsholms kanal.

 

Källa: På sjö och älv ångbåtstrafiken i Dalarna av Erik Hofrén och Birgitta Dandanell

 

Å/B Kuriren


Litet historik från Ångbogseraren kuriren, sammanställd av Jan-Olof Könberg

Ångbogseraren Kuriren är tillbaka i Smedjebacken efter en 41 årig vistelse i Stockholm och kajplats vid Norr Mälarstrand.

1963 så köpte några högskolestuderande ungdomar Kuriren av bröderna Persson (Lexnäbbarna) som avslutat sina yrkesliv och pensionerat sig.  Därav denna frånvaro under dessa 41 år från vårt kanalsystem Strömsholms kanal, där Kuriren opererat sedan 1876 då den levererades till Fagersta bruk.

Nåväl, 2004, som sagt, kom Kuriren tillbaka fast denna gång på lastbil samt något tilltufsad av några års lättare försummelse, då dessa ungdomar som köpte Bogseraren vuxit upp och blivit pensionärer själva. Kuriren användes flitigt av dessa personer under senare sextiotalet fram till 90 talet som fritidsbåt.

Nu fick vi chans och ta vid igen, då orken inte fanns kvar att förvalta Kuriren. Efter två års renovering i hamnen i Smedjebacken så sjösattes och fylldes pannan igen 2007 och vi kunde göra första turen ut på böljan den blå.

Alltså har kuriren varit i Smedjebacken i 19 år nu, så 2024 är det jubileum igen, då det gått 20 år sedan återkomsten. 20 år, smaka på det! Det är inte klokt vad tiden rusar fram! Men, som om det inte var nog, så fyller Kuriren 150 år 2024. Något som måste uppmärksammas till sommaren. Vi får se vad vi hittar på.

Verksamheten

2023 började som så många andra år med avtäckning från vinterskruden på vårkanten och den obligatoriska rengöringen från nedfallet som kommer från valsverket vidtog.

 

Första uppeldningen och provturen var veckan före Ångans dag i början av juni där Kuriren traditionsenligt medverkar. På Ångans dag vart det fint och varmt väder så det blev många turer med mycket nöjda passagerare.

Att det är uppskattade turer vi gör gjorde att en liten, men lustig incident hände på bryggan. Det var två passagerare som kom i tvist om vem som stod först i kön för den turen som var på gång. Diskussionen mellan dessa blev högre och högre så det var inte långt ifrån ett lättare handgemäng med en handväska.  Nåväl, det löste sig och vi kom i väg!

Tanken var väl att vi skulle gå några fler turer under juli månad men tyvärr så regnade den månaden bort så det blev inget med det. I början av augusti hälsade Ann Schlyter på igen, så då blev det en tur med fullt skepp. Även denna mycket uppskattad av passagerarna. Sedan så var det lite stillestånd igen tills vi gjorde den sista turen för året i början av oktober, då det var dags för vinter-förberedelserna. Pannan tömdes och konserveringen gjordes på kvällskvisten efter denna tur.

För övrigt så har sedvanliga underhållsjobb gjorts under sommarmånaderna.

Jag avslutar, som så många av tidigare år, med att vi hoppas på en bättre sommarsäsong 2024 där vädret är bättre, lite mer tid finns och alla inblandade har ork och hälsa kvar. Då kanske vi kan åka ut på vår härliga insjö Barken lite oftare. Man lever på hoppet😊

Vid tangenterna -  återigen:  Janne Könberg, son till gamla gubben Könberg, som också är son till gamla gubben Könberg, alltså min farfar.

 

 

 

 

Föreningen Barkens Ångbåtar

Fartygsfakta

Å/F Runn

Byggnadsvarv: AB C.J. Wennbergs Mekaniska Verkstad Karlstad

Byggår: 1907

Längd: 18 m

Bredd: 3,5 m

Djupgående: 1,2 m

Bruttovikt: 23 t

Maskin: Kompound ca. 45 Hk

Eldyta: 15 m2

Passagerarantal: 31 st

Godkänd för fartområde: E

Ägare: Stiftelsen Barkens Ångbåtar

Registrering: SFB-7732

Å/B Kuriren

Byggnadsvarv:  Göteborgs Mekaniska Verkstad

Byggår: 1874

Längd: 16,8 m

Bredd: 4 m

Djupgående: 1,7 m

Bruttovikt: 35 t

Maskin: Kompound tvåcylindrig ca 80 Hk

Eldyta: -

Passagerarantal: -

Godkänd för fartområde: -

Ägare: Föreningen Barkens Ångbåtar

Registrering: SJLT